Jak na EAA
připravit e-shop?

“ Evropský akt o přístupnosti (EAA) přináší zásadní změny pro provozovatele e-shopů. Od roku 2025 budou muset online obchody splňovat přísnější požadavky na přístupnost pro osoby se zdravotním postižením. „
Autor:

Porozumění požadavkům EAA 2025

Tento akt stanovuje standardy pro webové stránky, mobilní aplikace i elektronické služby. Mezi hlavní požadavky patří čitelnost a kontrast textu, přístupnost pro uživatele asistivních technologií, snadná navigace a ovládání webu bez myši a přístupná multimédia, například titulky u videí.

Audit přístupnosti e-shopu

Než začnete provádět jakékoli změny, je vhodné provést audit přístupnosti. Ten pomůže identifikovat slabá místa a může být realizován pomocí automatizovaných nástrojů, jako jsou WAVE, Axe či Lighthouse, nebo testováním s reálnými uživateli se specifickými potřebami.

Optimalizace designu a UI

Důležitou součástí je optimalizace designu a uživatelského rozhraní. E-shop by měl být přehledný a intuitivní. Zaměřte se na:

Dostatečný barevný kontrast

mezi textem a pozadím (minimální poměr 4,5:1 pro běžný text), což zajistí dobrou čitelnost.

Jasně označené prvky,

jako jsou tlačítka a odkazy. Používejte textové popisky místo pouhých ikon, pokud nejsou zcela srozumitelné.

Navigace pomocí klávesnice

by měla být snadná a intuitivní. Zajistěte správné pořadí prvků (tabindex), viditelné zvýraznění aktivních položek (focus) a logické uspořádání stránky.

Formuláře

by měly mít jasné popisky polí, automatické upozornění na chyby a přehledná tlačítka pro odeslání.

Přístupnost produktových informací

Produktové informace musí být dostupné i pro uživatele se zrakovým postižením. To zahrnuje:

Alternativní texty

k obrázkům, které stručně a výstižně popisují jejich obsah a účel

Strukturovaný obsah

s logicky uspořádanými nadpisy (H1 pro hlavní nadpis, H2 pro podnadpisy atd.)

Srozumitelné popisky

produktů, které jsou jasné a stručné. Vyhněte se složitým odborným termínům

Formuláře

s přehlednými pokyny k vyplnění polí, validací dat a upozorněním na chyby s návrhy na jejich opravu

Kompatibilita s asistivními technologiemi

E-shop by měl dobře fungovat s čtečkami obrazovky, jako jsou NVDA nebo JAWS, a podporovat hlasové ovládání či jiné pomůcky pro hendikepované uživatele. Důležité je:

  • Použití ARIA atributů (Accessible Rich Internet Applications) k označení rolí a stavu prvků na webu.

  • Dynamický obsah (např. rozbalovací menu, modální okna) musí být přehledně prezentován i uživatelům asistivních technologií.

Testování a průběžné aktualizace

Testování a zpětná vazba jsou nezbytné kroky. Zapojte do testování reálné uživatele s postižením a nechte si poradit od odborníků na přístupnost. Přístupnost není jednorázová záležitost, proto je důležité provádět pravidelné kontroly a aktualizace e-shopu podle aktuálních požadavků a zpětné vazby od uživatelů.

Do kdy je nutné přizpůsobit se EAA?

Firmy a organizace musí zajistit soulad s EAA do 28. června 2025. To platí jak pro nové weby, tak do značné míry i pro stávající. Pro podniky to znamená nutnost přizpůsobit své produkty a služby tak, aby byly přístupné pro všechny uživatele, včetně těch se zdravotním postižením.

Závěr

Přístupnost není jen legislativní požadavek, ale také příležitost oslovit širší publikum a zlepšit uživatelskou zkušenost pro všechny. S naší pomocí můžete zajistit, že vaše digitální služby budou připraveny na nové standardy a poskytnou všem uživatelům bezbariérový přístup. Chcete si ověřit, zda se na vás vztahují požadavky EAA? Ozvěte se nám – rádi vám poradíme.

Spojte se s námi

Nebo nás poznejte osobně

Kanceláře máme v Plzni, ale ani druhá strana světa nás nevyvede z míry.